تحلیل ساختاری و زبانشناسانۀ غزل شوق دیدار قیصر امینپور
نویسنده
چکیده مقاله:
مطالعۀ شعر از دیدگاه زبانشناسی، تمام نشانههای کلامی در دستگاههای گوناگون شعری را بررسی میکند. زبانشناس ساختارگرا نیز با بررسی عناصر زبانی گوناگون، مسایل معناشناسی را در تمام سطوح زبان تحلیل میکند و دستگاههای عروضی، آوایی، واژگانی، نحوی و بلاغی را در خدمت معنا و ادبیّت متن قرار میدهد. هدف این پژوهش، بررسی این دستگاهها در ارتباط با ساختار و محتوای شعر و نقش هر یک در ایجاد توازن و ادبیّت متن است. بر این اساس، حاصل تحلیل این الگوهایِ ایجاد توازن و هنجارگریزی در غزل «شوق دیدار» در دستگاههای ذکر شده، نشان میدهد که امینپور در دستگاه عروضی و آوایی و نحوی، تلاش بیشتری برای ایجاد موسیقی در جهت بیان احساس و اندیشه خود نموده است. در دستگاه بلاغی، عنصربلاغیِ «تشخیص» توانسته است موجب هنجارگریزی و پویایی خیال و اندیشه شاعر شود. در این غزل، ساختار و محتوا دارای انسجام است و عناصر آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و معنایی در سراسر بافت شعر هماهنگ با یکدیگر عمل میکنند.
منابع مشابه
بررسی زیبا شناختی غزل" گلوی شوق" قیصر امین پور
از میان تعاریف و بحثهای گوناگون در مورد زیبایی شناسی میتوان اصولی را استخراج و استنباط کرد و به ارزیابی یک اثر هنری پرداخت. این اصول عبارتند از: وحدت، تناسب، تعادل، نظم، حد معین و کمال. در مقالهی حاضر، به هدف نقد عملی زیبایی شناسی، غزل " گلوی شوق" از قیصر امین پور، به عنوان یکی از نمونه های عالی غزل معاصر، موردتجزیه وتحلیل قرار گرفتهاست. این بررسی حاکی از آن است که شاعر، عناصر مختلف زیبایی ...
متن کاملبوطیقای غزل قیصر امین پور
قیصر امینپور، شاعر برجستۀ معاصر، علاوه بر شعر نو در غزل نیز تبحر وافی، و بیش از قالبهای سنتی دیگر، در غزلسرایی ید طولایی دارد. غزل او سادگی و صراحت خاصی دارد و هیچ تکلف و تصنع خاصی در آن دیده نمیشود. غزل او امتداد جریانی در ادب معاصر است که بدان «غزل نو» میگویند و بیشتر نزدیک به شعر نو یا نیمایی است. حال و هوای عمدۀ حاکم بر غزل او عبارتند از: بیان حدیث نَفْس، توصیف حالات درونی و شخصی و نیز ا...
متن کاملتحلیل ساختاری غزل- روایت های سعدی
قالب غزل در ادبیّات فارسی سابقهای طولانی دارد و در ابتدا فقط برای بیان احساسات و عواطف عاشقانه به کار گرفته میشد. سپس، با شکلگیری عرفان و تصوّف در خدمت اهل عرفان و رمز و رازهای عرفانی قرار گرفت. تحوّل آشکار این قالب از سنایی آغاز میشود و در نوع عاشقانه با سعدی به اوج کمال میرسد. یکی از ویژگیهای سعدی در عرصۀ غزلسرایی، بیان روایت در قالب غزل است که این گونه از غزل را «غزل- روایت» مینامیم. در...
متن کاملتحلیل ساختاری غزل- روایت های سعدی
قالب غزل در ادبیّات فارسی سابقهای طولانی دارد و در ابتدا فقط برای بیان احساسات و عواطف عاشقانه به کار گرفته میشد. سپس، با شکلگیری عرفان و تصوّف در خدمت اهل عرفان و رمز و رازهای عرفانی قرار گرفت. تحوّل آشکار این قالب از سنایی آغاز میشود و در نوع عاشقانه با سعدی به اوج کمال میرسد. یکی از ویژگیهای سعدی در عرصۀ غزلسرایی، بیان روایت در قالب غزل است که این گونه از غزل را «غزل- روایت» مینامیم. در...
متن کاملپیوستها و گسستهای ساختاری در غزل مولانا
غزل مولانا در بلندایی است که نقل و نه بعد از آن، نظیری برایش یافت نمیشود. شعری ساختمندکه بر محور عمودی زبان قوام یافته و از طریق روایتگری و تمثیلگویی و پرورش استعاره به وحدت و انسجام رسیده است، اما استحکام غزل مولانا بر موسیقی استوار است، و اگرچه وحدت معنایی و موسیقایی دارد و مضمونهای تخیلی و رنگارنگ، ولی نوعی گسست در تار و پود زیرینش دیده میشود. مقاله میکوشد نشانههایی از پیوستها و گس...
متن کاملچنین کنند بزرگان: نقد و تحلیل کتاب شرح شوق
مقالهی حاضر نقدی است بر کتاب شرح شوق تألیف استاد سعید حمیدیان در پنج مجلّد و 4397 صفحه در تجزیه و تحلیل غزلیّات خواجه شمسالدّین محمّد حافظ شیرازی. در این مقاله ابتدا امتیازات و کاستیهای ساختاری کتاب بررسی شده سپس امتیازات و کاستیهای محتوایی آن مورد بحث قرار گرفته است. در این رهگذر فصلهایی چون: جهش معرفتی، آفاق زبانی ورود به متشابهات سخن و مهندسی فرهنگ فراهم آمده است. در ادامه کاستیهای محتوا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 12
صفحات 125- 146
تاریخ انتشار 2018-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023